Yoon-Hee (1950) is een Koreaanse kunstenaar maar ze woont en werkt sinds 1983 in Frankrijk. Ze maakt metalen sculpturen die verwijzen naar de industriële wereld. Tegelijkertijd gaat het werk een een relatie aan met mens en natuur. Ze plaatst haar werk het liefst in de openbare ruimte of in de natuur. Verder hecht ze groot belang aan textuur.
[caption id="attachment_3962" align="aligncenter" width="640"] Yoon-Hee: „Delle Même Nikki“, 128x96,6 cm, © Yoon-Hee 2022[/caption]
Daarnaast heeft Yoon-Hee ook een uitgebreid oeuvre van inkttekeningen gecreëerd waarin ze processen verbeeldt die ze ook in de beeldhouwkunst onderzoekt. Het is echter in haar tekeningen op groot formaat dat de kijker het meest waarschijnlijk haar Aziatische roots voelt: in de reductie tot de essentie en in het contrastrijke zwart-wit.
Meer werk en ook een video is te zien op de website van de kunstenaar.
De tentoonstelling is te zien in het Ludwig Museum in Koblenz.
Tentoonstellingen in Koblenz
Koblenz
Anne & Patrick Poirier – Fragilité
Nog voor de opening van het Ludwig Museum in Koblenz in 1992 werd het belangrijke Franse kunstenaarsechtpaar Anne & Patrick Poirier door het museum uitgenodigd om een nieuwe buitensculptuur te ontwikkelen. De keuze had nauwelijks passender kunnen zijn. Want het concept van het toekomstige museum was vooral als platform voor dialoog te dienen. Anne & Patrick Poirier pleiten met hun werken steeds voor reflectie als artistieke dialoog en beschouwen dit vooral als een aanbod om ermee vertrouwd te raken. Het schijnbaar vertrouwde nodigt uit om verder na te denken, te onderzoeken, en reflecterend de toekomst te relativeren.
30 jaar Ludwig Museum
Ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het Ludwig Museum is een thematische tentoonstelling gepland. De tentoonstelling gaat terug naar de oprichting en het begin van het museum maar kijkt ook naar de toekomst. Deze 30 jaar, de tijdspanne van een generatie, geeft aanleiding tot reflectie. Je kunt vragen stellen over herinneren en vergeten en over het ontwikkelen van een perspectief waarin herinnering de toekomst kan zijn.Fragilité
De tentoonstelling is voorgesteld door Anne & Patrick Poirier. Hierin gaat het concept van fragilité boven hun bekende motief van de Mnemosyne, dat onder andere teruggaat op Aby Warburg's "Bilderatlas". [caption id="attachment_3966" align="aligncenter" width="702"]
Boris Lurie & Wolf Vostell. Art after the Shoah – An Art of Survival
De tentoonstelling Boris Lurie & Wolf Vostell. Art after the Shoah – An Art of Survival brengt voor het eerst het werk van deze uitgesproken kunstenaars samen. Beiden stellen vanaf eind 50-er jaren de Shoah (het Hebreeuwse equivalent van de Holocaust) op een radicale wijze centraal in hun werk. Velen gingen dit gruwelijke onderwerp uit de weg. Maar zij confronteerden juist het publiek met de meest gruwelijke beelden van oorlogsmisdaden. Door deze beelden te mixen met eigentijdse reclame-uitingen is hun werk tegelijkertijd een aanklacht tegen de na-oorlogse consumptiemaatschappij en het maatschappelijke doodzwijgen van het verleden.
Geestverwantschap
Boris Lurie is in 1924 geboren in Leningrad (St. Petersburg) maar groeide op in Riga, Letland. Tijdens WOII werd een deel van zijn familie vermoord door de Nazi's. En zijn vader en hij kwamen terecht in werk- en concentratiekampen. Na de bevrijding verhuisde hij naar New York en begon kunst te maken. Lurie's werk getuigt van afkeer van een mensheid die bewees in staat te zijn miljoenen te vermoorden. Met zijn confronterend oeuvre beschuldigt hij de samenleving ervan geen rekenschap af te willen leggen over deze misdaden. Wolf Vostell, geboren in Leverkusen in 1932, vluchtte in de oorlog met zijn familie naar Tsjechië. Als ze na het einde van de oorlog terugkeren naar Duitsland, start hij met het maken van kunst. Zijn werk is zeer politiek. Niet alleen WOII maar ook de oorlogen in Korea en Vietnam spelen een belangrijke rol in zijn werk. [caption id="attachment_3970" align="aligncenter" width="487"]