Tentoonstellingen Duitsland

De belangrijkste tentoonstellingen in Duitsland

  • Online
  • Tentoonstellingen
  • Kunstmusea
  • Cultuursteden
Je bent hier: Home / Alle plaatsnamen / Düsseldorf

Tentoonstellingen in Düsseldorf

Düsseldorf

Lygia Pape. The Skin of ALL.

zaterdag 19 maart 2022 - zondag 17 juli 2022
Lygia Pape tentoonstelling Duitsland Düsseldorf K20

Lygia Pape (7 april 1927 - 3 mei 2004) was een Braziliaanse beeldend kunstenaar, beeldhouwer, graveur en filmmaker. Ze was een sleutelfiguur in de Concrete Kunst (Theo van Doesburg) beweging en later mede oprichter van de Neo-Concrete Movement in Brazilië in de jaren vijftig en zestig. Samen met Hélio Oiticica en Lygia Clark speelde ze een belangrijke rol in de verbreiding van de hedendaagse kunst in Brazilië. Bovendien transformeerde ze geometrische kunst door aspecten van interactie op te nemen en zich bezig te houden met ethische en politieke thema's.

Grupo Frente

Net als Clark en Oiticica was Lygia Pape lid van de Grupo Frente (1953). Deze groep vormde de kern van de concretistische beweging in Rio de Janeiro. Pape stond in de voorhoede van de meest creatieve avant-garde die Brazilië ooit heeft gezien. Ze is dan ook één van de belangrijkste kunstenaars in de Braziliaanse geschiedenis. https://youtu.be/2wj8aW40EoU

Tussen twee dictaturen

De bloei van de moderne kunst in Brazilië volgde op een lange periode van onderdrukking en dictatuur. Na jaren van corrupte leiders volgde in 1930 een coup die resulteerde  in de eerste Braziliaanse junta. Het fascistische regiem noemde zich Estado Novo (Nieuwe Staat) en hield stand tot 1945. Onder de democratische regering die vanaf 1946 Brazilië bestuurt, zien we enorme veranderingen op cultureel en economisch gebied. De twee grote kunstmusea van het land komen tot stand: Museu de Arte Moderna São Paulo (1947) en Museu de Arte Moderna Rio de Janeiro (1948). Verder is er de oprichting van de Biënnale van São Paulo (1951). En natuurlijk de bouw van de door Lúcio Costa en Oscar Niemeyer ontworpen hoofdstad Brasília (1956-1960). In het midden van de 20e eeuw ontwikkelde deze gloednieuwe hoofdstad zich tot een kosmopolitische trekpleister en een levendige, transculturele zone buiten de kunstmetropolen in Europa en de VS. [caption id="attachment_3920" align="alignnone" width="1080"]Lygia Pape tentoonstelling Duitsland K20 Düsseldorf Lygia Pape „Zonder titel (Tecelar)” – 1960, houtsnede op rijstpapier, 32 x 54 cm. Estrellita and Daniel Brodsky Collection © Projeto Lygia Pape[/caption]

Een eigen identiteit

In de vroege jaren '50 brak Pape door met werk in de traditie van de Europese Concrete Kunst. Maar daarbinnen verwerkte ze haar eigen identiteit. In de puristische, puur rationele benadering van Concrete Art legt Pape de verbinding legt met de traditionele Braziliaanse cultuur. Haar eerste serie belangrijk werk noemde ze Tecelares (weefsels) waarmee ze refereert aan een typisch inheems ambacht. Een ander verschil is dat het merendeel van Lygia Pape's werk is gericht op de toeschouwer en niet op het kunstwerk zelf.

Neo-Concrete beweging

Lygia Pape was één van de oprichters van een nieuwe stroming: de Neo-Concrete beweging. Het belangrijkste thema was de verwerping van de puur rationalistische benadering van concrete kunst. Het richtte zich niet zo sterk op de concrete dingen en hun samenhang, maar op het wezenlijke van het geheel, vanuit een intuïtieve, open houding. [caption id="attachment_3927" align="alignnone" width="1080"]Lygia Pape tentoonstelling K20 Düsseldorf Duitsland Lygia Pape, „O Ovo” („Het ei”) – 1967, Vintage zwart/wit foto © Projeto Lygia Pape[/caption] Later in de jaren zestig en zeventig maakte Pape vooral video's en installaties. Hierin verwerkte ze sarcastische en kritische verwijzingen naar de Braziliaanse dictatuur. Vanaf de jaren tachtig werden deze metaforen subtieler.

"The Skin of ALL" bij K20

De tentoonstelling in K20 presenteert het gevarieerde werk van deze buitengewone kunstenaar en brengt hulde aan Pape als een belangrijke en verrijkende stem in de wereldwijde ontwikkeling van de moderne kunst. Te zien zijn vooral bruiklenen uit internationale collecties en de nalatenschap van de kunstenaar. Deze video naar aanleiding van de tentoonstelling geeft een goed beeld van haar ideeën, werk en plaats in de kunstgeschiedenis: https://youtu.be/2V-nGeaDHj4

Veranderende dialogen. Foto’s uit The Walther Collection.

zaterdag 9 april 2022 - zondag 25 september 2022
The Walther Collection tentoonstelling Duitsland Düsseldorf K21

Hoe worden historische en culturele veranderingen weerspiegeld in het medium fotografie? Daarover gaat de tentoonstelling Veranderende dialogen. Foto's uit The Walther Collection in museum K21 in Düsseldorf. Met meer dan 500 werken presenteert het museum baanbrekende fotografie uit Afrika en de wereldwijde diaspora. The Walther Collection is een stichting die zich inzet voor het kritische begrip van historische en hedendaagse fotografie en aanverwante media. Door middel van internationale tentoonstellingen en publicaties brengt The Walther Collection het sociale gebruik van fotografie onder de aandacht. [caption id="attachment_3937" align="alignnone" width="1050"]Walter Collection tentoonstelling K21 Duitsland Düsseldorf Jo Ractliffe, Mined forest outside Menongue on the road to Cuito Cuanavale, 2009 © The artist. Courtesy the artist, Stevenson, Cape Town and Johannesburg and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

Okwui Enwezor

Okwui Enwezor (1963 – 2019), één van de invloedrijkste curatoren van de afgelopen decennia, cureerde de eerste tentoonstelling van The Walther Collection in 2010. Door middel van portretfotografie liet Enwezor zien dat de ontwikkelingen binnen de fotografie geografisch en historisch niet gelijkmatig verlopen. Maar juist gevormd worden door breuken en contrasten – en ook door dialogen. Met zijn presentatie probeerde hij de conceptuele en vergelijkende relatie tussen tradities van de beeldmakers en de veranderingen van de Afrikaanse identiteit en Afrikaanse subjectiviteiten op de weg van koloniale naar postkoloniale moderniteit begrijpelijk te maken.

10 jaar later

Ruim tien jaar later eert de Kunstsammlung NRW het baanbrekende pionierswerk van Okwui Enwezor en de uitzonderlijke inzet van de verzamelaar Artur Walther. Hun belangrijke bijdrage aan de kunstgeschiedenis van de fotografie maakt dit soort grensverleggende museale projecten mogelijk. [caption id="attachment_3938" align="aligncenter" width="800"]Walther Collection tentoonstelling K21 Dusseldorf Rotimi Fani-Kayode, Untitled, 1987–1988. Courtesy Autograph ABP, London and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

Gender, cultuur en racisme

De historische dialogen worden begeleid door queer-performative portretten van Rotimi Fani-Kayode (1955-1989). Maar ook door series van artistiek-conceptueel werkende fotografen zoals Yto Barrada, Samuel Fosso, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, MwangiHutter en Grace Ndiritu of Berni Zeehond. Beïnvloed door visueel activisme en een subversieve agenda, stellen de werken, voornamelijk gemaakt in de vroege jaren 2000, het binaire gendersysteem ter discussie en dagen ze culturele toe-eigening en structureel racisme uit.

De leefomgeving

Verder is er aandacht voor de bebouwde omgeving, de dichte structuren van de grote steden of het weidse, lege landschap. Hierin zijn sporen van (post)koloniale en (post)industriële conflicten gegrift, evenals bewijzen van spiritualiteit, trauma en collectief geheugen. [caption id="attachment_3940" align="aligncenter" width="1080"]Walther Collection tentoonstelling K21 Dusseldorf Guy Tillim, Grande Hotel, Beira, Mozambique, 2008 © The artist. Courtesy the artist, Stevenson, Cape Town and Johannesburg and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

De nieuwe generatie

Ook de nieuwe generatie komt aan bod. Hun werken staan ​​voor een hedendaagse paradigmaverschuiving in post- en dekoloniale hedendaagse discussies. Verder geven ze inzicht in de huidige mogelijkheden en complexe thematische concentraties van polyfone, subjectieve en geëngageerde fotografie vanuit een Afro-diasporisch perspectief.

Christo en Jeanne-Claude

woensdag 7 september 2022 - zondag 22 januari 2023
Christo en Jeanne-Claude, Arc-de-Triomphe

Deze tentoonstelling in Düsseldorf laat de creatieve ontwikkeling van het kunstenaarsduo en echtpaar Christo en Jeanne-Claude zien vanaf het midden van de jaren 1950 tot nu. Christo Vladimirov Javacheff (1935–2020) en Jeanne-Claude Denat de Guillebon (1935–2009) zijn beide geboren op 13 juni 1935; Christo in Bulgarije en Jeanne-Claude in Marokko. Ze ontmoetten elkaar in de late 50-er jaren in Parijs waar ze ook getrouwd zijn. Aanvankelijk werkten ze onder Christo's naam maar later schreven ze hun installaties toe aan "Christo and Jeanne-Claude". Christo en Jeanne-Claude zijn natuurlijk wereldberoemd om hun grootschalige projecten waarbij ze monumenten, bezienswaardigheden en landschappelijke elementen inpakken in stof. Zoals bijvoorbeeld de Pont Neuf, de Berlijnse Reichstag en natuurlijk l'Arc de Triomphe die najaar 2021 te zien was. [caption id="attachment_3772" align="alignnone" width="991"]Christo en Jeanne-Claude Christo en Jeanne-Claude voor de Wrapped Reichstag, Berlijn 1995, foto: Wolfgang Volz, © 2021 Christo and Jeanne-Claude Foundation[/caption]

Wat is er te zien?

De tentoonstelling draait vooral om de indrukwekkende verzameling van Ingrid en Thomas Jocheim. Uit de collectie zullen verschillende objecten, tekeningen, grafiek en foto's te zien zijn. Verder is er werk van onder meer Niki de Saint Phalle, Jean Dubuffet, Lucio Fontana en Yves Klein. Daardoor zien we met name het vroege werk van het stel in een bredere context geplaatst. Alle projecten die Christo en Jeanne-Claude hebben gerealiseerd sinds Wrapped Coast van 1968/69 zijn opgenomen in de tentoonstelling. Ook de studies en ontwerpen voor het nog niet geïmplementeerde Mastaba-project voor Abu Dhabi worden gepresenteerd. Dit laatste project zou de afmetingen van de piramide van Gizeh overtreffen en een monument zou worden voor hun creativiteit.

Heeft het een betekenis?

Tijdens een interview met de Sunday Times zei Christo: "We make beautiful things, unbelievably useless, totally unnecessary". En ook  Jeanne-Claude heeft zich nooit uitgelaten over het doel of de betekenis van hun projecten. Toch ontkom je niet aan het idee dat hun werken bedoeld zijn om ons te confronteren met onze relatie tot onze omgeving. Alleen al omdat het je dwingt op een andere manier naar een gebouw, monument of gebied te kijken. Maar Jeanne-Claudes typering is misschien wel het duidelijkst: "We want to create works of art of joy and beauty, which we will build because we believe it will be beautiful."

Werbung für Ihre Ausstellungen?

Möchten Sie auch Ihr Museum und Ihre Ausstellungen in den Niederlanden bewerben? Das Ausstellungsportal tentoonstellingen-duitsland.nl wurde speziell für deutsche Museen entwickelt, die gerne mehr niederländische Besucher begrüßen würden.

Wir beraten Sie gerne. Nehmen Sie Kontakt mit uns auf →

Abonneer je op de nieuwsbrief









Artikelen

  • documenta 15
  • Gerhard Richter – 90 jaar creativiteit en drive

Contact

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter


    Wij gaan zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om. Lees onze Privacyverklaring

    Copyright © 2022 · Contact - Colofon / Impressum - Disclaimer - Privacyverklaring - Werbung

    Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken. We gaan ervan uit dat je dit toestaat, maar je kunt deze instelling aanpassen als je dat wilt. Instellingen wijzigenACCEPTEER
    Privacy & cookiebeleid

    Cookies op tentoonstellingen-duitsland.nl

    Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om goed en veilig te kunnen functioneren. Daarnaast gebruiken we niet-noodzakelijke cookies van bijvoorbeeld Google Analytics om het bezoek aan de website te kunnen analyseren. De gegevens zijn geanonimiseerd en zijn dus nooit te herleiden op een persoon. Voor deze cookies vragen we uw toestemming. Wanneer u deze toestemming weigert, worden ze niet in uw browser opgeslagen.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zorgen ervoor dat de website goed en veilig functioneert. Dit soort cookies slaan geen enkele vorm van persoonsgegevens op.
    Non-necessary
    Niet-noodzakelijke cookies zijn bijvoorbeeld voor het verzamelen van anonieme statistieken. Met behulp van deze statistieken kunnen we de website nog beter vindbaar maken en dus nog beter informatie geven over culturele activiteiten in Duitsland.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN