Große Kunstschau historische bouw - Zomeravond
Heinrich Vogeler kwam in 1894 op uitnodiging van zijn medestudent Fritz Overbeck naar Worpswede en is één van de medeoprichters van de kunstenaarskolonie. Hier ontmoette hij Martha Schröder, zijn toekomstige echtgenote, en leerde ook de kunstenaars Fritz Mackensen, Otto Modersohn, Carl Vinnen en Hans am Ende kennen. Hij besluit te blijven. In hetzelfde jaar richtten de schilders de kunstenaarsvereniging Worpswede op en boekten groot succes.Heinrich Vogeler en zijn utopie
In het historische deel van de Große Kunstschau komen de artistieke en menselijke relaties tussen Vogeler en zijn schilderscollega's uit Worpswede tot leven. Uitgangspunt is Vogelers beroemde monumentale schilderij Zomeravond. Het isolement van de afgebeelde vrienden toont het schilderij het uiteenvallen van de eens zo hechte gemeenschap. Vogeler geeft hier de eerste aanwijzingen voor het mislukken van de droom van een gelukkig leven op zijn Barkenhoff-eiland. [caption id="attachment_4143" align="aligncenter" width="1024"]
De architectuur van Bernhard Hoetger
Dit jubileumjaar biedt de zeldzame kans om de expressionistische architectuur van Bernhard Hoetger in de voormalige verkoopruimte van de Große Kunstschau te zien. Deze oorspronkelijke ingang van de Große Kunstschau is ontworpen en gebouwd door Hoetger in 1927. Het is een belangrijk onderdeel van een uniek ensemble van gebouwen uit de jaren 1920. Hieronder vallen ook het logement en Kaffee Worpswede, dat momenteel wordt gerenoveerd. Voor de tentoonstelling ontwikkelde kunstenaar Jost Wischnewski het videowerk Focus V, waarin hij ingaat op Vogelers maatschappelijke en politieke werk en de wendingen in het leven van de kunstenaar.Große Kunstschau nieuwbouw - Het aanbreken van een nieuwe tijd?
De tentoonstelling in de Große Kunstschau is direct gerelateerd aan die in de Barkenhoff. Vogelers verwijzing naar het heden staat hier centraal. Wat heeft Vogeler ons vandaag te vertellen? Hoe kunnen kunst en cultuur stelling nemen tegenover de huidige ecologische, sociale en technologische uitdagingen en die in de nabije toekomst te verwachten zijn en een relevante bijdrage leveren aan de maatschappelijke vraagstukken die ons bezighouden? Staan we, net als Vogeler in zijn eigen beleving 100 jaar geleden, aan het begin van een nieuw tijdperk?19 hedendaagse kunstenaars over het heden
In het nieuwe deel van de Große Kunstschau bevragen 19 kunstenaars het heden vanuit heel verschillende perspectieven. Heeft homo sapiens nog een overlevingskans? Zijn er nog utopieën? Wat betekent vrijheid tegenwoordig? Hoe zit het met de menselijke waardigheid? Hoe kunnen we klimaatverandering tegengaan? En boven alles is de centrale vraag die ons allemaal beweegt: willen we zo leven? Hoe willen we leven? Door deze visualisatie van Vogeler kan het kunstenaarsdorp Worpswede opnieuw worden ervaren als een plek waar traditie en heden, kunstgeschiedenis en actuele artistieke creatie elkaar vruchtbaar raken en stimuleren. Gebaseerd op Heinrich Vogeler's schilderij Anbruch einer neuen Zeit uit 1919 ontwikkelt zich in de nieuwbouw van de Große Kunstschau een intensieve dialoog tussen werken die bovengenoemde vragen vanuit heel verschillende perspectieven belichten. De deelnemende kunstenaars zijn onder meer: Anna Artaker en Meike S. Gleim, Florian Aschka en Larissa Kopp, Thomas Behling, Sylvie Boisseau en Frank Westermeyer, Alessandro Cemolin, Clément Cogitore, Sokari Douglas Camp, Maarten Vanden Eynde, Julia Faber en Kristian door Hornsleth.Jubileumjaar Heinrich Vogeler
Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:- Werden in de Barkenhoff
- Das Leben gestalten in het Haus im Schluh
- Kunst für alle in de Worpsweder Kunsthalle