Tentoonstellingen Duitsland

De belangrijkste tentoonstellingen in Duitsland

  • Online
  • Tentoonstellingen
  • Kunstmusea
  • Cultuursteden
Je bent hier: Home / Alle museumnamen

Tentoonstellingen in museumnamen

in de admin komen de verschillende musea als categorie, onder de hoofdcategorie museumnamen – dit maakt de juiste link vanaf een detail- of categoriepagina mogelijk

Made in China! Porselein

vrijdag 2 oktober 2020 - zondag 1 oktober 2023
Made in China porselein tentoonstelling Hamburg

Made in China - dit label zien we op vrijwel alle spullen die we kopen. Maar de exporthit uit China, die al duizenden jaren onovertroffen is, is geen T-shirt of smartphone, maar porselein. Het witte goud gemaakt van kaolien, veldspaat en kwarts heeft een geschiedenis van maar liefst meer dan 3000 jaar. Het werd aanvankelijk geproduceerd voor het Chinese keizerlijk hof en de binnenlandse markt. Maar later ook voor de export waardoor Chinees porselein onderdeel is geworden van de Nederlandse cultuur. Pas aan het begin van de 18e eeuw ontdekten vakmensen in Europa hoe ze het zelf konden maken: in 1708 werd in Meissen een porseleinrecept ontwikkeld. Maar het unieke blauw-witte porselein van de Ming-dynastie (1368–1644) en het kleurrijke porselein van de famille rose en famille verte uit de 17e eeuw hebben hun populariteit nooit verloren. Zelfs vandaag de dag bereikt Chinees porselein recordbedragen. De Shanghai-miljardair Liu Yiqian betaalde in 2014 36 miljoen dollar voor een "Chicken Cup"; een delicate kom met een diameter van slechts 8 centimeter uit de 15e eeuw. In dit artikel op Catawiki wordt uitgelegd waarom het loont deze kunstvorm te verzamelen.

De fascinatie voor porselein

Wat maakt porselein zo bijzonder dat het mensen al duizenden jaren fascineert? Het Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg (MK&G) gaat in op deze vraag in de tentoonstelling Made in China! Porselein met 180 stukken uit de collectie. Je komt van alles te weten over de technische en artistieke ontwikkelingen maar ook over de functie en kwaliteit van het Chinees porselein. De tentoonstelling toont opmerkelijke vazen, borden, schalen en figuren uit de Ming (1368-1644) en Qing (1644-1911) dynastieën, van keizerlijk porselein tot exportgoederen. Het hoogtepunt van de expositie is de collectie keizerlijk porselein, uniek in Duitsland.

De definitie van porselein

In China is een hoge baktemperatuur en bovendien het heldere geluid bij het aantikken van een object bepalend. Terwijl in Europa de componenten van het baksel (kaolien, veldspaat en kwarts) bepalen of het om porselein gaat. Doorslaggevend is het veldspaat, dat in het vuur smelt en bij afkoeling niet terugkeert naar zijn oorspronkelijke kristalstructuur. Het resultaat is een bijzonder materiaal: smetteloos wit, doorschijnend, delicaat en toch duurzaam.

Grote variatie

Deze tentoonstelling brengt de meest populaire soorten samen, zoals monochroom, het ons zo vertrouwde blauw/wit en verder  porselein met glazuurdecoraties. De focus ligt op de porseleinproductie van de keizerlijke ateliers. Onder keizer Kangxi (reg. 1662-1722) produceerden deze een voorheen ongeëvenaarde verscheidenheid in technologie, vorm en kleur. Zijn zoon, keizer Yongzheng (r. 1723-1735) perfectioneerde het beschilderen van de objecten. En zijn opvolger Keizer Qianlong (reg. 1736–1795) staat bekend om zijn excentrieke nieuwe creaties. [caption id="attachment_3835" align="alignnone" width="1735"]Made in China porselein tentoonstelling Hamburg Vaas China, Kangxi-tijdperk (1662-1722) Porselein met ijzerglazuur, H 22,7 cm, D 11,2 cm MK&G Hamburg, schenking van de heer Herm. Emden Foto: Jörg Arend[/caption] In schril contrast hiermee staan ​​de eenvoudige lijkende, maar technisch uiterst complexe monochrome variaties. De diepblauwe, felgele, fluweelrode en koelwitte voorwerpen dienden om de verschillende hemelgoden aan het Chinese hof te vereren. Een groot deel van de tentoongestelde voorwerpen is afkomstig uit de collecties van de familie Reemtsma en het echtpaar Ingeborg en Harold Hartog. Twee schenkingen uit 1996 en 2008 vormen een onschatbare aanvulling op de MK&G collectie. [caption id="attachment_3834" align="alignnone" width="1735"]Made in China porselein tentoonstelling Hamburg Bord met wijnranken decoratie ​​(Baoxianghua) China, Yongle-tijdperk (1402–24) Porselein beschilderd in kobaltblauw onder het glazuur, H 6,9 cm, D 38,9 cm Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, Schenking Harold en Ingeborg Hartog Foto: Jörg Arend[/caption]

Lygia Pape. The Skin of ALL.

zaterdag 19 maart 2022 - zondag 17 juli 2022
Lygia Pape tentoonstelling Duitsland Düsseldorf K20

Lygia Pape (7 april 1927 - 3 mei 2004) was een Braziliaanse beeldend kunstenaar, beeldhouwer, graveur en filmmaker. Ze was een sleutelfiguur in de Concrete Kunst (Theo van Doesburg) beweging en later mede oprichter van de Neo-Concrete Movement in Brazilië in de jaren vijftig en zestig. Samen met Hélio Oiticica en Lygia Clark speelde ze een belangrijke rol in de verbreiding van de hedendaagse kunst in Brazilië. Bovendien transformeerde ze geometrische kunst door aspecten van interactie op te nemen en zich bezig te houden met ethische en politieke thema's.

Grupo Frente

Net als Clark en Oiticica was Lygia Pape lid van de Grupo Frente (1953). Deze groep vormde de kern van de concretistische beweging in Rio de Janeiro. Pape stond in de voorhoede van de meest creatieve avant-garde die Brazilië ooit heeft gezien. Ze is dan ook één van de belangrijkste kunstenaars in de Braziliaanse geschiedenis. https://youtu.be/2wj8aW40EoU

Tussen twee dictaturen

De bloei van de moderne kunst in Brazilië volgde op een lange periode van onderdrukking en dictatuur. Na jaren van corrupte leiders volgde in 1930 een coup die resulteerde  in de eerste Braziliaanse junta. Het fascistische regiem noemde zich Estado Novo (Nieuwe Staat) en hield stand tot 1945. Onder de democratische regering die vanaf 1946 Brazilië bestuurt, zien we enorme veranderingen op cultureel en economisch gebied. De twee grote kunstmusea van het land komen tot stand: Museu de Arte Moderna São Paulo (1947) en Museu de Arte Moderna Rio de Janeiro (1948). Verder is er de oprichting van de Biënnale van São Paulo (1951). En natuurlijk de bouw van de door Lúcio Costa en Oscar Niemeyer ontworpen hoofdstad Brasília (1956-1960). In het midden van de 20e eeuw ontwikkelde deze gloednieuwe hoofdstad zich tot een kosmopolitische trekpleister en een levendige, transculturele zone buiten de kunstmetropolen in Europa en de VS. [caption id="attachment_3920" align="alignnone" width="1080"]Lygia Pape tentoonstelling Duitsland K20 Düsseldorf Lygia Pape „Zonder titel (Tecelar)” – 1960, houtsnede op rijstpapier, 32 x 54 cm. Estrellita and Daniel Brodsky Collection © Projeto Lygia Pape[/caption]

Een eigen identiteit

In de vroege jaren '50 brak Pape door met werk in de traditie van de Europese Concrete Kunst. Maar daarbinnen verwerkte ze haar eigen identiteit. In de puristische, puur rationele benadering van Concrete Art legt Pape de verbinding legt met de traditionele Braziliaanse cultuur. Haar eerste serie belangrijk werk noemde ze Tecelares (weefsels) waarmee ze refereert aan een typisch inheems ambacht. Een ander verschil is dat het merendeel van Lygia Pape's werk is gericht op de toeschouwer en niet op het kunstwerk zelf.

Neo-Concrete beweging

Lygia Pape was één van de oprichters van een nieuwe stroming: de Neo-Concrete beweging. Het belangrijkste thema was de verwerping van de puur rationalistische benadering van concrete kunst. Het richtte zich niet zo sterk op de concrete dingen en hun samenhang, maar op het wezenlijke van het geheel, vanuit een intuïtieve, open houding. [caption id="attachment_3927" align="alignnone" width="1080"]Lygia Pape tentoonstelling K20 Düsseldorf Duitsland Lygia Pape, „O Ovo” („Het ei”) – 1967, Vintage zwart/wit foto © Projeto Lygia Pape[/caption] Later in de jaren zestig en zeventig maakte Pape vooral video's en installaties. Hierin verwerkte ze sarcastische en kritische verwijzingen naar de Braziliaanse dictatuur. Vanaf de jaren tachtig werden deze metaforen subtieler.

"The Skin of ALL" bij K20

De tentoonstelling in K20 presenteert het gevarieerde werk van deze buitengewone kunstenaar en brengt hulde aan Pape als een belangrijke en verrijkende stem in de wereldwijde ontwikkeling van de moderne kunst. Te zien zijn vooral bruiklenen uit internationale collecties en de nalatenschap van de kunstenaar. Deze video naar aanleiding van de tentoonstelling geeft een goed beeld van haar ideeën, werk en plaats in de kunstgeschiedenis: https://youtu.be/2V-nGeaDHj4

Paul Gauguin – Why Are You Angry?

vrijdag 25 maart 2022 - zondag 10 juli 2022
Gauguin tentoonstelling Berlijn, Alte Nationalgalerie

Paul Gauguin (Parijs 1848 - 1903 Atuona / Hiva Oa) is één van de invloedrijkste pioniers van de moderne kunst. Zijn beroemdste schilderijen maakte hij tussen 1891 en 1901 op het eiland Tahiti in de Stille Zuidzee. “Paul Gauguin - Waarom ben je boos?” toont de Alte Nationalgalerie het werk van Gauguin waaruit westerse, koloniale ideeën over 'exotisch' en 'erotisch' spreken. De huidige discussies over het koloniaal verleden maakt het een zeer actuele tentoonstelling. Vooral ook  door de confrontatie met het werk van hedendaagse kunstenaars. https://vimeo.com/284486148

Gauguin en Tahiti

In 1891 verliet Gauguin de kunstmetropool Parijs, zijn vrouw en vijf kinderen. Vervolgens reisde hij naar Frans-Polynesië voor een ​​spirituele en artistieke zoektocht. Hier woonde hij met een pauze tot aan zijn dood in 1903. Tijdens deze fase ontstond één van Gauguins belangrijkste werken uit de collectie van de Alte Nationalgalerie. Dat is het schilderij "Tahitiaanse vissersvrouwen" uit 1891. [caption id="attachment_3731" align="aligncenter" width="837"]Gauguin tentoonstelling Berlijn - vrouwelijke vissers Paul Gauguin (1848 - 1903), Tahitiaanse vrouwelijke vissers, 1891 olie op doek 71,0 x 90,0 cm © Staatliche Museen zu Berlin, Nationalgalerie / bruikleen van Ernst von Siemens Kunststiftung / Jörg P. Anders[/caption] Tegen de achtergrond van het postkoloniale debat stelt de tentoonstelling de mythe van de wilde kunstenaar, een beeld gecreëerd door de kunstenaar zelf, ter discussie. Gauguin nam weliswaar zijn toevlucht tot de kolonialistische droom van een aards paradijs, maar wist tegelijkertijd een geheel nieuwe artistieke visie te verwoorden. Deze tentoonstelling benadert Gauguin vanuit verschillende perspectieven en voegt bovendien een modern perspectief toe door de werken van hedendaagse kunstenaars zoals Angela Tiatia (Nieuw-Zeeland / Australië), Yuki Kihara (Samoa / Japan) of Nashashibi / Skaer (Groot-Brittannië) en de Tahitiaanse activist en kunstenaar Henri Hiro (Frans-Polynesië). Deze speciale tentoonstelling van de Nationalgalerie, Staatliche Museen zu Berlin, is gemaakt in samenwerking met en gebaseerd op het concept van de Ny Carlsberg Glyptotek, Kopenhagen. De titel "Why are you angry?" is natuurlijk de titel van één van de beroemdste schilderijen van de kunstenaar.

Heinrich Vogeler. Der Neue Mensch – Werden

zondag 27 maart 2022 - zondag 6 november 2022
Heinrich Vogeler tentoonstelling Barkenhoff

Schilder, graficus, ontwerper, architect, romanticus, oorlogsvrijwilliger, inlichtingenofficier, pacifist, revolutionair, communist, sociaal hervormer, opvoeder, schrijver, antifascist. Heinrich Vogeler staat voor verschillende beroepen en overtuigingen. De tentoonstelling Heinrich Vogeler. Der Neue Mensch - Werden in de Barkenhoff in Worpswede laat zien hoe hij als mens en kunstenaar consequent een idee volgt dat op verschillende manieren tot uiting komt.

Streven naar een eerlijker wereld

Hij doet zijn best om een ​​mooiere en eerlijkere wereld te bereiken waarin alle mensen vreedzaam kunnen samenleven en waarin het individu zich kan ontwikkelen zonder het algemeen welzijn uit het oog te verliezen. De Barkenhoff is de plek waar Vogeler gedurende drie decennia leeft en werkt. Het huis en de entourage bieden een goed inzicht in de artistieke en ideologische kosmos van de kunstenaar/ontwerper. Zijn Gesamtkunstwerk, bestaande uit huis en tuin, illustreert de visie van een leven verrijkt door schoonheid en kunst, die de Jugendstil kunstenaar inspireerde. Het Heinrich Vogeler Museum herbergt ook tal van sleutelwerken die Vogeler in de laatste twee decennia van zijn leven in de Sovjet-Unie heeft gemaakt. Zo ontstaat een totaalbeeld van de vroege en de late Vogeler. [caption id="attachment_4137" align="aligncenter" width="499"]Heinrich Vogeler tentoonstelling Barkenhoff Worpswede Geboorte van de nieuwe mens, 1923 olieverf op hout 120 x 98 cm
privébezit / langdurige bruikleen aan de Barkenhoff-Stiftung Worpswede
© Barkenhoff-Stiftung Worpswede / Jörg Sarbach[/caption]

Jubileumjaar Heinrich Vogeler

Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:
  • Sommerabend / Anbruch einer neuen Zeit? in de Große Kunstschau
  • Das Leben gestalten in het Haus im Schluh
  • Kunst für alle in de Worpsweder Kunsthalle
Kijk voor meer informatie over de andere activiteiten rondom dit jubileumjaar op https://vogeler22.de/

Heinrich Vogeler. Der Neue Mensch – Sommerabend / Anbruch einer neuen Zeit?

zondag 27 maart 2022 - zondag 6 november 2022
Vogeler tentoonstelling Worpswede Grosse Kunstschau

Große Kunstschau historische bouw - Zomeravond

Heinrich Vogeler kwam in 1894 op uitnodiging van zijn medestudent Fritz Overbeck naar Worpswede en is één van de medeoprichters van de kunstenaarskolonie. Hier ontmoette hij Martha Schröder, zijn toekomstige echtgenote, en leerde ook de kunstenaars Fritz Mackensen, Otto Modersohn, Carl Vinnen en Hans am Ende kennen. Hij besluit te blijven. In hetzelfde jaar richtten de schilders de kunstenaarsvereniging Worpswede op en boekten groot succes.

Heinrich Vogeler en zijn utopie

In het historische deel van de Große Kunstschau komen de artistieke en menselijke relaties tussen Vogeler en zijn schilderscollega's uit Worpswede tot leven. Uitgangspunt is Vogelers beroemde monumentale schilderij Zomeravond. Het isolement van de afgebeelde vrienden toont het schilderij het uiteenvallen van de eens zo hechte gemeenschap. Vogeler geeft hier de eerste aanwijzingen voor het mislukken van de droom van een gelukkig leven op zijn Barkenhoff-eiland. [caption id="attachment_4143" align="aligncenter" width="1024"]Heinrich Vogeler Sommerabend - tentoonstelling Worpswede Grosse Kunstschau Heinrich Vogeler, Sommerabend (Het concert), 1905 olieverf op doek 175 x 310 cm Bondsrepubliek Duitsland / Land Niedersachsen / Landkreis Osterholz Foto: Barkenhoff-Stiftung Worpswede[/caption]

De architectuur van Bernhard Hoetger

Dit jubileumjaar biedt de zeldzame kans om de expressionistische architectuur van Bernhard Hoetger in de voormalige verkoopruimte van de Große Kunstschau te zien. Deze oorspronkelijke ingang van de Große Kunstschau is ontworpen en gebouwd door Hoetger in 1927. Het is een belangrijk onderdeel van een uniek ensemble van gebouwen uit de jaren 1920. Hieronder vallen ook het logement en Kaffee Worpswede, dat momenteel wordt gerenoveerd. Voor de tentoonstelling ontwikkelde kunstenaar Jost Wischnewski het videowerk Focus V, waarin hij ingaat op Vogelers maatschappelijke en politieke werk en de wendingen in het leven van de kunstenaar.

Große Kunstschau nieuwbouw - Het aanbreken van een nieuwe tijd?

De tentoonstelling in de Große Kunstschau is direct gerelateerd aan die in de Barkenhoff. Vogelers verwijzing naar het heden staat hier centraal. Wat heeft Vogeler ons vandaag te vertellen? Hoe kunnen kunst en cultuur stelling nemen tegenover de huidige ecologische, sociale en technologische uitdagingen en die in de nabije toekomst te verwachten zijn en een relevante bijdrage leveren aan de maatschappelijke vraagstukken die ons bezighouden? Staan we, net als Vogeler in zijn eigen beleving 100 jaar geleden, aan het begin van een nieuw tijdperk?

19 hedendaagse kunstenaars over het heden

In het nieuwe deel van de Große Kunstschau bevragen 19 kunstenaars het heden vanuit heel verschillende perspectieven. Heeft homo sapiens nog een overlevingskans? Zijn er nog utopieën? Wat betekent vrijheid tegenwoordig? Hoe zit het met de menselijke waardigheid? Hoe kunnen we klimaatverandering tegengaan? En boven alles is de centrale vraag die ons allemaal beweegt: willen we zo leven? Hoe willen we leven? Door deze visualisatie van Vogeler kan het kunstenaarsdorp Worpswede opnieuw worden ervaren als een plek waar traditie en heden, kunstgeschiedenis en actuele artistieke creatie elkaar vruchtbaar raken en stimuleren. Gebaseerd op Heinrich Vogeler's schilderij Anbruch einer neuen Zeit uit 1919 ontwikkelt zich in de nieuwbouw van de Große Kunstschau een intensieve dialoog tussen werken die bovengenoemde vragen vanuit heel verschillende perspectieven belichten. De deelnemende kunstenaars zijn onder meer: ​​Anna Artaker en Meike S. Gleim, Florian Aschka en Larissa Kopp, Thomas Behling, Sylvie Boisseau en Frank Westermeyer, Alessandro Cemolin, Clément Cogitore, Sokari Douglas Camp, Maarten Vanden Eynde, Julia Faber en Kristian door Hornsleth.

Jubileumjaar Heinrich Vogeler

Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:
  • Werden in de Barkenhoff
  • Das Leben gestalten in het Haus im Schluh
  • Kunst für alle in de Worpsweder Kunsthalle
Kijk voor meer informatie over de andere activiteiten rondom deze tentoonstelling op https://vogeler22.de/

Heinrich Vogeler. Der Neue Mensch – Das Leben gestalten

zondag 27 maart 2022 - zondag 6 november 2022
Jugendstil ontwerpen van Vogeler tentoonstelling Worpswede Haus im Schluh

Ter gelegenheid van de 150ste geboortedag van Heinrich Vogeler toont Haus im Schluh in Worpswede de toegepaste kunst die zo'n belangrijke rol speelt in het werk van deze kunstenaar. Met zijn vroege ontwerpen was Heinrich Vogeler een veelgevraagd Jugendstil-ontwerper. Aan het einde van de 19e eeuw verscheen de Jugendstil als een avant-garde manier van leven voor een jonge Europese generatie. Met zijn verlangen naar lichtheid, beweging en vrijheid baande Vogeler de weg voor een moderne levensstijl die vandaag de dag nog steeds relevant is.

Vormgeven van de wereld om ons heen

Het artistieke ontwerp van alledaagse voorwerpen wil elk moment van het leven een feestelijke gloed geven. Vogeler begon zijn carrière als ontwerper door te werken aan het kunsttijdschrift Die Insel, in 1899 in München opgericht door Alfred Walter Heymel. Voor dit tijdschrift ontwikkelde hij een stijlbepalend grafisch ontwerp. Hij onderscheidt zich als ontwerper met zijn boekkunst en internationaal met interieurs. In 1905 kreeg Vogeler van de stad Bremen de opdracht om de Güldenkammer in het stadhuis van Bremen te ontwerpen. Ook hier toont hij zijn creatieve verbeeldingskracht en kennis van materialen. In deze tentoonstelling geven voorwerpen uit verschillende werkgebieden - boekkunst, meubels, zilver, glas en porselein, interieurarchitectuur - en zorgvuldig vervaardigde ontwerpen de veelzijdigheid van Heinrich Vogeler en zijn idee van een artistiek vormgegeven alledaagse cultuur weer. [caption id="attachment_4149" align="aligncenter" width="900"]Vogeler Jugendstil tentoonstelling Worpswede Haus im Schluh Heinrich Vogeler, detail gouden spiegel met decoratie van rozen, ca. 1910, hout marmer en kristal, ca. 2,30 m x 65 cm collectie Haus im Schluh Foto: Jörg Sarbach / Worpsweder Museumsverbund[/caption]

Jubileumjaar Heinrich Vogeler

Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:
  • Sommerabend / Anbruch einer neuen Zeit? in de Große Kunstschau
  • Werden in de Barkenhoff
  • Kunst für alle in de Worpsweder Kunsthalle
Kijk voor meer informatie over de andere activiteiten rondom deze tentoonstelling op https://vogeler22.de/

Heinrich Vogeler. Der Neue Mensch – Kunst für alle

zondag 27 maart 2022 - zondag 6 november 2022
Kunst für alle Vogeler tentoonstelling Worpswede Kunsthalle

Het favoriete artistieke medium van de Jugendstil kunstenaar en ontwerper Heinrich Vogeler was de grafiek. Grafiek biedt namelijk de mogelijkheid om kunst vrij eenvoudig te reproduceren en zo toegankelijk te maken voor een groter publiek: Kunst für alle. In de eerste jaren van de 20ste eeuw werd het een beslissende factor in het groeiende succes van de opkomende kunstenaar. De Worpsweder Kunsthalle wijdt ter gelegenheid van zijn 150ste geboortedag deze tentoonstelling Kunst für alle aan Vogelers grafische werk.

Grafiek als Kunst für alle

Heinrich Vogeler streefde naar het brengen van schoonheid in alle aspecten van het leven. Om dit gevoel van schoonheid voor een breed publiek toegankelijk te maken, etst hij portfolio's, soms samen met andere Worpswede kunstenaars, illustreert hij boeken en tijdschriften en geeft hij zijn etsen uit zonder een beperkte oplage. Naast sprookjesthema's werkt hij aan romantische afbeeldingen van mensen en landschappen. Een belangrijke fase in het werk van Vogeler is de samenwerking met Verlach Die Insel (tegenwoordig Insel Verlag) in München. In september 1914 meldde Vogeler zich vrijwillig aan als soldaat voor de Eerste Wereldoorlog. Diverse werken uit deze periode staan in het teken van de oorlog. Met de ideologische verandering van de kunstenaar na de Eerste Wereldoorlog werden zijn grafische voorstellingen een medium van politiek activisme. Expressionisme en futurisme beïnvloeden de vormentaal. De laatste jaren van zijn leven staan ​​in het teken van de strijd tegen het Hitler-regime. Hij ontwerpt protestfolders en -posters. De grafische werken die in de Kunsthalle worden gepresenteerd, belichten Vogeler's ontwikkeling van Jugendstil tot politiek kunstenaar.

Jubileumjaar Heinrich Vogeler

Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:
  • Sommerabend / Anbruch einer neuen Zeit? in de Große Kunstschau
  • Das Leben gestalten in het Haus im Schluh
  • Werden in de Barkenhoff
Kijk voor meer informatie over de andere activiteiten rondom deze tentoonstelling op https://vogeler22.de/

Veranderende dialogen. Foto’s uit The Walther Collection.

zaterdag 9 april 2022 - zondag 25 september 2022
The Walther Collection tentoonstelling Duitsland Düsseldorf K21

Hoe worden historische en culturele veranderingen weerspiegeld in het medium fotografie? Daarover gaat de tentoonstelling Veranderende dialogen. Foto's uit The Walther Collection in museum K21 in Düsseldorf. Met meer dan 500 werken presenteert het museum baanbrekende fotografie uit Afrika en de wereldwijde diaspora. The Walther Collection is een stichting die zich inzet voor het kritische begrip van historische en hedendaagse fotografie en aanverwante media. Door middel van internationale tentoonstellingen en publicaties brengt The Walther Collection het sociale gebruik van fotografie onder de aandacht. [caption id="attachment_3937" align="alignnone" width="1050"]Walter Collection tentoonstelling K21 Duitsland Düsseldorf Jo Ractliffe, Mined forest outside Menongue on the road to Cuito Cuanavale, 2009 © The artist. Courtesy the artist, Stevenson, Cape Town and Johannesburg and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

Okwui Enwezor

Okwui Enwezor (1963 – 2019), één van de invloedrijkste curatoren van de afgelopen decennia, cureerde de eerste tentoonstelling van The Walther Collection in 2010. Door middel van portretfotografie liet Enwezor zien dat de ontwikkelingen binnen de fotografie geografisch en historisch niet gelijkmatig verlopen. Maar juist gevormd worden door breuken en contrasten – en ook door dialogen. Met zijn presentatie probeerde hij de conceptuele en vergelijkende relatie tussen tradities van de beeldmakers en de veranderingen van de Afrikaanse identiteit en Afrikaanse subjectiviteiten op de weg van koloniale naar postkoloniale moderniteit begrijpelijk te maken.

10 jaar later

Ruim tien jaar later eert de Kunstsammlung NRW het baanbrekende pionierswerk van Okwui Enwezor en de uitzonderlijke inzet van de verzamelaar Artur Walther. Hun belangrijke bijdrage aan de kunstgeschiedenis van de fotografie maakt dit soort grensverleggende museale projecten mogelijk. [caption id="attachment_3938" align="aligncenter" width="800"]Walther Collection tentoonstelling K21 Dusseldorf Rotimi Fani-Kayode, Untitled, 1987–1988. Courtesy Autograph ABP, London and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

Gender, cultuur en racisme

De historische dialogen worden begeleid door queer-performative portretten van Rotimi Fani-Kayode (1955-1989). Maar ook door series van artistiek-conceptueel werkende fotografen zoals Yto Barrada, Samuel Fosso, Sabelo Mlangeni, Zanele Muholi, MwangiHutter en Grace Ndiritu of Berni Zeehond. Beïnvloed door visueel activisme en een subversieve agenda, stellen de werken, voornamelijk gemaakt in de vroege jaren 2000, het binaire gendersysteem ter discussie en dagen ze culturele toe-eigening en structureel racisme uit.

De leefomgeving

Verder is er aandacht voor de bebouwde omgeving, de dichte structuren van de grote steden of het weidse, lege landschap. Hierin zijn sporen van (post)koloniale en (post)industriële conflicten gegrift, evenals bewijzen van spiritualiteit, trauma en collectief geheugen. [caption id="attachment_3940" align="aligncenter" width="1080"]Walther Collection tentoonstelling K21 Dusseldorf Guy Tillim, Grande Hotel, Beira, Mozambique, 2008 © The artist. Courtesy the artist, Stevenson, Cape Town and Johannesburg and The Walther Collection, Neu-Ulm/New York.[/caption]

De nieuwe generatie

Ook de nieuwe generatie komt aan bod. Hun werken staan ​​voor een hedendaagse paradigmaverschuiving in post- en dekoloniale hedendaagse discussies. Verder geven ze inzicht in de huidige mogelijkheden en complexe thematische concentraties van polyfone, subjectieve en geëngageerde fotografie vanuit een Afro-diasporisch perspectief.

Edward Hopper. Binnen- en buitenwereld.

donderdag 14 april 2022 - zondag 31 juli 2022
Edward Hopper - Morning Sun, tentoonstelling Dresden

Deze winter is het schilderij Morning Sun van Edward Hopper (1882-1967) te zien in de Gemäldegalerie Alte Meister. Het werk is in bruikleen van het Columbus Museum of Art in Columbus, Ohio. Samen met enkele van zijn werken op papier is het een vreemde eend in bijt. De opstelling wordt namelijk omringd door kunstwerken die veelal 300 jaar ouder zijn. Maar juist dat maakt dit een interessante tentoonstelling. Hoe verhoudt de zonaanbidster op het schilderij van Edward Hopper zich tot het brieflezende meisje van Johannes Vermeer?

Edward Hopper

Edward Hopper stond bekend als een Amerikaanse scèneschilder - een kunstenaar die het dagelijkse leven in de VS in de jaren dertig, veertig en daarna weergaf. Dit schilderij uit 1952 toont zijn vrouw Jo, het model voor de meeste van zijn schilderijen van vrouwen. Figuren in de schilderijen van Hopper worden vaak, zoals in dit voorbeeld, geïsoleerd en in gedachten verzonken getoond. Hoppers model, badend in het zonlicht, kijkt door een enorm raam naar buiten naar een rij identieke ramen van een nabijgelegen gebouw. Misschien zou elk raam een andere eenzame bewoner achter zijn glas kunnen onthullen, elk geconfronteerd met de nieuwe dag en toch elk alleen in de gedeelde ervaring van de persoon.

De catalogus

Deze catalogus werpt een frisse blik op Hoppers oeuvre en analyseert het in dialoog met werken van de oude meesters. Dit is een geheel nieuwe benadering, want tot op heden zijn werken van Hopper en de oude meesters nooit samen getoond. Centraal in deze catalogus staan de punten die de werken van Edward Hopper (1882–1967) gemeen hebben met die van Johannes Vermeer (1632–1675). Het gaat hier niet alleen om de zeer opvallende compositorische overeenkomsten - de werken van beide kunstenaars tonen vaak interieurs met figuren die in beslag worden genomen door hun activiteiten - maar ook om de interpretatiemogelijkheden die voor het werk van de Amerikaanse meester kunnen worden afgeleid.

Karin Kneffel – Im Augenblick

zondag 1 mei 2022 - zondag 28 augustus 2022
Karin Kneffel tentoonstelling Max Ernst Museum Brühl

Voor Nederlanders is Karin Kneffel misschien een minder bekende naam maar in Duitsland geldt zij als één van de meest toonaangevende vertegenwoordigers van de Duitse hedendaagse kunst. Een goede reden om kennis te gaan maken met het intrigerende werk van deze kunstenares. In het Max Ernst Museum in Brühl is een prachtig overzicht van haar werk te zien. Maar liefst 80 olieverfschilderijen en aquarellen laten de creatieve ontwikkeling zien vanaf 2004 tot nu. https://youtu.be/A_CFowDTQLk

Meerdere lagen van (sur)realiteit

In het werk van Karin Kneffel overlappen verschillende niveaus van tijd en perceptie elkaar. Illusie en werkelijkheid, verleden en heden, objectiviteit en dromerige vervreemding vloeien in elkaar over en creëren een haast surrealistische beleving. De werken hebben een tastbare uitstraling en zijn ontworpen met de grootste perfectie. Maar toch blijven Kneffels schilderijen mysterieus gesloten en afstandelijk.

Curriculum

Karin Kneffel (Marl in 1957) studeerde onder meer aan de kunstacademie in Düsseldorf als Meisterschüler van Gerhard Richter. Ze werd internationaal bekend met haar humoristische dierenportretten, fruitstillevens op groot formaat en ambivalente interieurgezichten. Na een professoraat aan de Hogeschool voor de Kunsten in Bremen, geeft ze sinds 2008 les aan de Academie voor Schone Kunsten in München. Karin Kneffel woont en werkt in Düsseldorf en München. Meer over Karin Kneffel lees je op haar eigen website. Ze heeft ook een Instagram account waarop veel van haar werk te zien is.

Schliemanns werelden

vrijdag 13 mei 2022 - woensdag 16 november 2022
Schliemann tentoonstelling Berlijn 2022

De Duitse archeoloog Johann Ludwig Heinrich Julius Schliemann is op 6 januari 1822 geboren. Ter gelegenheid van zijn 200ste verjaardag wijdt het Museum voor Prehistorie en Vroege Geschiedenis in Berlijn een grote tentoonstelling aan Heinrich Schliemann (1822-1890). Schliemann is vooral bekend als de ontdekker van Troje. Maar hij was veel meer: ​​een zakenman in St. Petersburg, een wereldreiziger en een schrijver. Zijn leven is als een odyssee op weg naar zijn ware passie en kan daarmee nog steeds als voorbeeld voor veel jonge mensen dienen.

De onbekende Schliemann

De tentoonstelling zich eerst op de 'onbekende' Schliemann. Dus de periode voordat hij zich richt op archeologie en zijn leven een avontuurlijke en risicovolle wending neemt. Hij was zoon van een dominee en werkte zich op in de internationale handel. Hierin was hij zo succesvol dat hij voor zichzelf kon beginnen. Daardoor bouwde hij een aanzienlijk vermogen op. Maar in 1864 trok hij zich terug uit de handel en ging studeren. Hij verdiepte zich vooral in de de heldendichten van Homerus en andere schrijvers uit de klassieke oudheid. Vervolgens maakte hij reizen naar Griekenland en Turkije. Daar concludeert hij dat de plaats waar het Troje uit de Ilias vermoed werd, niet klopte. En daarmee begint de spectaculaire geschiedenis van de opgraving van Troje. In 1871 beginnen de opgravingen en al 6 jaar later was er een tentoonstelling in Londen met de spectaculaire schatten die waren opgegraven.

Berlijn

[caption id="attachment_3801" align="alignleft" width="400"]Sophia Schliemann met gouden sieraden uit de opgraving van Troje Sophia Schliemann, de echtgenote van Heinrich met gouden sieraden uit de opgraving van Troje[/caption] Schliemann schonk in 1881 al zijn vondsten aan de stad Berlijn. Bij de inrichting van de Schliemannzaal werd een later beroemd geworden foto gemaakt van Sophie Schliemann in Trojaans ornaat met gouden sieraden uit de zogenaamde Schat van Priamus. Met spectaculaire vondsten uit de koninklijke graven in Mycene en de Trojaanse Collectie presenteert de tentoonstelling in de James-Simon-Galerie en in het Neues Museum de resultaten van zijn archeologische opgravingen.

Lof maar ook veel kritiek

Schliemann heeft baanbrekend werk verricht voor de archeologie maar hij heeft niet alleen lof geoogst. Vooral in zijn beginjaren als archeoloog was hij meer een schatgraver dan een wetenschapper. Dat neemt niet weg dat zijn levensverhaal nog steeds een bron van inspiratie is. Zijn grootste verdienste is daarom misschien wel het overbrengen van de liefde voor de archeologie.

Shape of Freedom: internationale abstracte kunst na 1945

zaterdag 4 juni 2022 - zondag 25 september 2022
abstracte kunst na 1945 tentoonstelling Berlijn / Potsdam Museum Barberini

Shape of Freedom is een zoektocht naar de creatieve wisselwerking tussen de abstracte kunst in Europa en de VS in de periode na 1945 en het einde van de Koude Oorlog (ca. 1990).

Een nieuw artistiek tijdperk: abstracte kunst na 1945

Na de Tweede Wereldoorlog zien we een radicale omslag in de schilderkunst. Een nieuwe generatie kunstenaars keerde de stijlen van het interbellum de rug toe: in plaats van figuratieve representatie of geometrische abstractie, streefden schilders een radicaal impulsieve benadering na van vorm, kleur, en materiaal. Als uiting van individuele vrijheid kreeg het spontane schilderkunstige gebaar symbolische betekenis. Grootschalige kleurenveldschilderijen creëerden een meditatieve ruimte om de fundamentele vragen van het menselijk bestaan te herdenken. In de VS heette deze stroming abstract expressionisme en in West-Europa Art Informel (informele kunst).

Geëxposeerde werken

De tentoonstelling in het Museum Barberini omvat meer dan negentig werken van ongeveer vijftig kunstenaars. Onder hen zitten grote namen zoals Lee Krasner, Barnett Newman, Jackson Pollock en Mark Rothko. Veel van de werken zijn in bruikleen van internationale musea dus mis deze tentoonstelling niet. #AbstraktionBarberini

Yoon-Hee – Non Finito

zondag 12 juni 2022 - zondag 14 augustus 2022
Yoon-Hee tentoonstelling Koblenz

Yoon-Hee (1950) is een Koreaanse kunstenaar maar ze woont en werkt sinds 1983 in Frankrijk. Ze maakt metalen sculpturen die verwijzen naar de industriële wereld. Tegelijkertijd gaat het werk een een relatie aan met mens en natuur. Ze plaatst haar werk het liefst in de openbare ruimte of in de natuur. Verder hecht ze groot belang aan textuur. [caption id="attachment_3962" align="aligncenter" width="640"]Yoon-Hee tentoonstelling Koblenz Yoon-Hee: „Delle Même Nikki“, 128x96,6 cm, © Yoon-Hee 2022[/caption] Daarnaast heeft Yoon-Hee ook een uitgebreid oeuvre van inkttekeningen gecreëerd waarin ze processen verbeeldt die ze ook in de beeldhouwkunst onderzoekt. Het is echter in haar tekeningen op groot formaat dat de kijker het meest waarschijnlijk haar Aziatische roots voelt: in de reductie tot de essentie en in het contrastrijke zwart-wit. Meer werk en ook een video is te zien op de website van de kunstenaar. De tentoonstelling is te zien in het Ludwig Museum in Koblenz.

Donatello – uitvinder van de Renaissance

vrijdag 2 september 2022 - zondag 8 januari 2023
Donatello tentoonstelling Berlijn 2022

Na bijna veertig jaar heeft de wereldberoemde kunstenaar Donatello weer eens een eigen grote tentoonstelling. Het accent van de tentoonstelling in de Gemäldegalerie ligt op de invloed van zijn werk op de kunst van de Renaissance. Verder is er natuurlijk veel aandacht voor de veelzijdigheid en de vernieuwing van deze geliefde kunstenaar.

Donato di Niccolò di Betto Bardi - Donatello

De Florentijnse beeldhouwer Donatello (ca. 1386 - 1466) is één van de grote pioniers van de Italiaanse Renaissance. Hij was enorm geliefd om zijn beelden in marmer, brons en hout. Want sinds de oudheid had men geen beelden gezien met een waarheidsgetrouwe anatomie en individuele trekken. Daarom erkenden zelfs zijn tijdgenoten zijn talent. Bovendien wilden klanten uit heel Italië - waaronder Prato, Siena, Padua, Rome en Napels - zijn werken kopen. Donatello was een veelzijdige vernieuwer die onvermoeibaar experimenteerde met materialen en esthetische expressie. Daarnaast vervolmaakte hij de consequente toepassing van het centraal perspectief. Hierbij komen alle vluchtlijnen samen in één enkel verdwijnpunt op ooghoogte. Zoals bijvoorbeeld in dit reliëf de zogenaamde Pazzi Madonna. [caption id="attachment_3806" align="aligncenter" width="1024"]Donatello Pazzi Madonna Waarschijnlijk uit Palazzo Pazzi in Florence. Nu Skulpturensammlung Berlijn. Public domain, via Wikimedia Commons[/caption] Verder heeft Donatello de herontdekking van terracotta op zijn naam staan. En natuurlijk zijn baanbrekende prestaties op het gebied van bas-reliëf. Tenslotte is hij ook nog eens meester in het weergeven van menselijke gevoelens in de voorstelling. De tentoonstelling is eerst te zien in Palazzo Strozzi en het Musei del Bargello, Florence (19 maart - 31 juli 2022). Daarna dus in Berlijn. Zorg dat je 'm niet mist.

Anne & Patrick Poirier – Fragilité

zaterdag 3 september 2022 - zondag 30 oktober 2022
Anne & Patrick Poirier Dépôt-de-mémoire. Ludwig Museum Koblenz

Nog voor de opening van het Ludwig Museum in Koblenz in 1992 werd het belangrijke Franse kunstenaarsechtpaar Anne & Patrick Poirier door het museum uitgenodigd om een ​​nieuwe buitensculptuur te ontwikkelen. De keuze had nauwelijks passender kunnen zijn. Want het concept van het toekomstige museum was vooral als platform voor dialoog te dienen. Anne & Patrick Poirier pleiten met hun werken steeds voor reflectie als artistieke dialoog en beschouwen dit vooral als een aanbod om ermee vertrouwd te raken. Het schijnbaar vertrouwde nodigt uit om verder na te denken, te onderzoeken, en reflecterend de toekomst te relativeren.

30 jaar Ludwig Museum

Ter gelegenheid van het 30-jarig jubileum van het Ludwig Museum is een thematische tentoonstelling gepland. De tentoonstelling gaat terug naar de oprichting en het begin van het museum maar kijkt ook naar de toekomst. Deze 30 jaar, de tijdspanne van een generatie, geeft aanleiding tot reflectie. Je kunt vragen stellen over herinneren en vergeten en over het ontwikkelen van een perspectief waarin herinnering de toekomst kan zijn.

Fragilité

De tentoonstelling is voorgesteld door Anne & Patrick Poirier. Hierin gaat het concept van fragilité boven hun bekende motief van de Mnemosyne, dat onder andere teruggaat op Aby Warburg's "Bilderatlas". [caption id="attachment_3966" align="aligncenter" width="702"]Anne & Patrick Poirier Ludwig Museum Koblenz Anne en Patrick Poirier, De geboorte van Pegasus, 1988, Detail © Bogdan Harstall, Ludwig Museum, VG Bild-Kunst 2020[/caption] Het draait om de kwetsbaarheid van cultuur en om het collectieve geheugen van de samenleving. Maar ook om de wereld van achtergebleven voorwerpen en natuur. Ze beschouwen dit als een overzicht van de tot de verbeelding sprekende plaatsen uit de oudheid (het collectieve geheugen). En vervolgens contrasteren ze die wereld met de wereld van het digitale (als plaatsen van het heden en de toekomst). Ze vormen het zicht op toekomstige werelden als een volledig witte ruimte. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de Peter & Irene Ludwig Stichting.

Christo en Jeanne-Claude

woensdag 7 september 2022 - zondag 22 januari 2023
Christo en Jeanne-Claude, Arc-de-Triomphe

Deze tentoonstelling in Düsseldorf laat de creatieve ontwikkeling van het kunstenaarsduo en echtpaar Christo en Jeanne-Claude zien vanaf het midden van de jaren 1950 tot nu. Christo Vladimirov Javacheff (1935–2020) en Jeanne-Claude Denat de Guillebon (1935–2009) zijn beide geboren op 13 juni 1935; Christo in Bulgarije en Jeanne-Claude in Marokko. Ze ontmoetten elkaar in de late 50-er jaren in Parijs waar ze ook getrouwd zijn. Aanvankelijk werkten ze onder Christo's naam maar later schreven ze hun installaties toe aan "Christo and Jeanne-Claude". Christo en Jeanne-Claude zijn natuurlijk wereldberoemd om hun grootschalige projecten waarbij ze monumenten, bezienswaardigheden en landschappelijke elementen inpakken in stof. Zoals bijvoorbeeld de Pont Neuf, de Berlijnse Reichstag en natuurlijk l'Arc de Triomphe die najaar 2021 te zien was. [caption id="attachment_3772" align="alignnone" width="991"]Christo en Jeanne-Claude Christo en Jeanne-Claude voor de Wrapped Reichstag, Berlijn 1995, foto: Wolfgang Volz, © 2021 Christo and Jeanne-Claude Foundation[/caption]

Wat is er te zien?

De tentoonstelling draait vooral om de indrukwekkende verzameling van Ingrid en Thomas Jocheim. Uit de collectie zullen verschillende objecten, tekeningen, grafiek en foto's te zien zijn. Verder is er werk van onder meer Niki de Saint Phalle, Jean Dubuffet, Lucio Fontana en Yves Klein. Daardoor zien we met name het vroege werk van het stel in een bredere context geplaatst. Alle projecten die Christo en Jeanne-Claude hebben gerealiseerd sinds Wrapped Coast van 1968/69 zijn opgenomen in de tentoonstelling. Ook de studies en ontwerpen voor het nog niet geïmplementeerde Mastaba-project voor Abu Dhabi worden gepresenteerd. Dit laatste project zou de afmetingen van de piramide van Gizeh overtreffen en een monument zou worden voor hun creativiteit.

Heeft het een betekenis?

Tijdens een interview met de Sunday Times zei Christo: "We make beautiful things, unbelievably useless, totally unnecessary". En ook  Jeanne-Claude heeft zich nooit uitgelaten over het doel of de betekenis van hun projecten. Toch ontkom je niet aan het idee dat hun werken bedoeld zijn om ons te confronteren met onze relatie tot onze omgeving. Alleen al omdat het je dwingt op een andere manier naar een gebouw, monument of gebied te kijken. Maar Jeanne-Claudes typering is misschien wel het duidelijkst: "We want to create works of art of joy and beauty, which we will build because we believe it will be beautiful."

Vóór Dürer – vroege gravures

woensdag 28 september 2022 - zondag 8 januari 2023
Martin Schongauer - de verzoeking van de heilige Antonius, 1470-1480, kopergravure 311 x 227 mm, aangekocht 1861. Tentoonstelling Städel Museum, Frankfurt am Main

Met deze tentoonstelling toont het Städel Museum een interessante selectie vroege kopergravures van onder meer de Meester E.S. en Martin Schongauer. In de 15de eeuw ontstonden de eerste technieken voor het afdrukken van afbeeldingen. De houtsnede liep voorop, met de technisch complexere gravure op de hielen. De kopergravure kwam omstreeks 1430/40 uit het ambacht van de goudgravure voort. Deze techniek bood niet alleen een betere methode voor het reproduceren van religieuze en seculiere afbeeldingen. Maar ook bood de kopergravure nieuwe artistieke mogelijkheden.

Vroege meesters zoals Martin Schongauer

De anonieme Meester E.S. (actief 1440/50-1467) ontwikkelde een techniek die zou kunnen concurreren met de kwaliteit van de schilderkunst. Door afgewogen gebruik van licht en donker realiseerde de graveur een hoge mate van plasticiteit. Ook de techniek van minutieuze arceringen om vlakken in te kleuren draagt daaraan bij. Martin Schongauer (ca. 1445–1491) perfectioneerde dit proces. Schongauer is te plaatsen ná de Meester E.S. en net vóór Dürer. Het is mogelijk dat hij zijn opleiding heeft gehad in de werkplaats van de Meester E.S. Bovendien was zijn vader goudsmid waardoor hij al op jonge leeftijd met graveertechnieken heeft kennisgemaakt. Zijn rijpe en technisch volmaakte stijl waren een belangrijke inspiratiebron voor Albrecht Dürer.

Hernieuwde belangstelling in de 19de eeuw

Tijdens de Romantiek in de 19de eeuw raakten kunsthistorici betoverd door de schoonheid van vroege gravures. Een voorbeeld hiervan is Johann David Passavant, voormalig Städel conservator (aanstelling in 1840). In deze functie verwierf hij een belangwekkende verzameling prenten, het begin van een collectie van wereldformaat. Het Städel Museum presenteert een selectie van bijzonder fraaie en zeldzame werken uit deze collectie. Behalve de Meester E.S. en Martin Schongauer, zullen er tal van andere graveurs te zien zijn. Bijvoorbeeld de Meester van de Banderoles en de productieve Israhel van Meckenem. Enkele vroege gravures van Albrecht Dürer uit de laatste jaren van de 15de eeuw maken de presentatie compleet.

Surrealisme en magie: betoverende moderniteit

zaterdag 22 oktober 2022 - zondag 29 januari 2023
surrealisme tentoonstelling Museum Barberini Potsdam Berlijn

De tentoonstelling Surrealisme en magie: betoverende moderniteit in het Museum Barberini in Potsdam bij Berlijn zoomt in op de belangstelling voor magie en mythe binnen deze kunststroming. In oktober 1924 publiceerde André Breton het "Manifeste du Surréalisme". Hiermee startte deze Franse schrijver een literaire en artistieke beweging die al snel de leidende internationale avant-garde werd. Het surrealisme kwam vooral voort uit de gruwelen van de Eerste Wereldoorlog en de ideeën van Sigmund Freud. Daardoor staat de bewustzijnstoestand van de droom centraal. Bovendien is de wereld van magie en mythen voor veel kunstenaars een bron van inspiratie. In hun werken putten ze vaak uit occulte symboliek en cultiveerden ze het traditionele beeld van de persona van de kunstenaar als een tovenaar, ziener en alchemist.

Van De Chirico tot Leonora Carrington

Chronologisch variëren van werken van het 'metafysische schilderij' van Giorgio de Chirico (ca. 1915) , via Max Ernsts iconische schilderij Aankleding van de bruid (1940), tot de occulte beelden die ten grondslag lagen aan de late werken van Leonora Carrington en Remedios Varo. De vele internationale bruiklenen maken deze tentoonstelling extra bijzonder. In totaal zijn namelijk 90 werken van 20 verschillende kunstenaars te zien waarvan bijna de helft in bruikleen. Onder de bruikleengevers zijn bijvoorbeeld het Centre Pompidou, MOMA, Metropolitan Museum of Art en Museo nacional Thyssen-Bornemisza in Madrid. Deze tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met het Peggy Guggenheim museum in Venetië (6 april - 26 sept. 2022). #SurrealismusBarberini

Marc Chagall

vrijdag 4 november 2022 - zondag 19 februari 2023
Marc Chagall Schirn Kunsthalle Frankfurt

Het hoogtepunt van 2022 is de tentoonstelling CHAGALL. WORLD IN TURMOIL (4 november 2022 – 19 februari 2023), waarin een tot nu toe weinig bekende kant van Marc Chagall centraal staat. In zijn werk uit de jaren dertig en veertig verandert het kleurrijke palet naar een donkerder en somberder kleurkeuze. Aan de hand van ruim 100 indrukwekkende werken toont de tentoonstelling de zoektocht van de joodse kunstenaar naar een beeldtaal in het licht van verdrijving en vervolging. Naast schilderijen zijn ook werken op papier, foto's en documenten tentoongesteld.

Marc Chagall op de vlucht

Het leven en werk van de joodse schilder werden sterk beïnvloed door het kunstbeleid van de nationaalsocialisten en de Holocaust. In het begin van de jaren dertig weerspiegelden Chagalls werken het steeds agressievere antisemitisme in Europa. En uiteindelijk emigreerde hij in 1941 naar de Verenigde Staten. In deze jaren raken zijn kunstwerken centrale thema's als identiteit, vaderland en ballingschap. [caption id="attachment_4207" align="alignnone" width="1080"]Marc Chagall Schirn Kunsthalle Frankfurt Marc Chagall, de gevallen engel, 1923-33-47, olieverf op doek, 147,5 x 188,5 cm, Kunstmuseum Basel, privécollectie © VG Bild-Kunst, Bonn 2021, foto: Martin P. Bühler[/caption]

Nieuwe en oude thema's

De tentoonstelling presenteert belangrijke werken uit de jaren dertig, waarin Chagall zich steeds meer richtte op de joodse wereld. Te zien zijn talrijke zelfportretten en zijn oriëntatie op allegorische en Bijbelse thema's. Bovendien de belangrijke ontwerpen in ballingschap voor de balletten "Aleko" (1942) en " De Vuurvogel" (1945). De tentoonstelling gaat ook in op de terugkerende preoccupatie van de kunstenaar met zijn geboorteplaats Vitebsk, en belangrijke werken zoals De gevallen engel (1923/1933/1947). Hiermee biedt de Schirn Kunsthalle een interessante kijk op het oeuvre van een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw bieden. Een tentoonstelling van de Schirn Kunsthalle Frankfurt is een samenwerking met Henie Onstad Kunstsenter in Oslo.

Boris Lurie & Wolf Vostell. Art after the Shoah – An Art of Survival

zondag 13 november 2022 - donderdag 19 januari 2023
Boris Lurie & Wolf Vostell tentoonstelling Koblenz

De tentoonstelling Boris Lurie & Wolf Vostell. Art after the Shoah – An Art of Survival brengt voor het eerst het werk van deze uitgesproken kunstenaars samen. Beiden stellen vanaf eind 50-er jaren de Shoah (het Hebreeuwse equivalent van de Holocaust) op een radicale wijze centraal in hun werk. Velen gingen dit gruwelijke onderwerp uit de weg. Maar zij confronteerden juist het publiek met de meest gruwelijke beelden van oorlogsmisdaden. Door deze beelden te mixen met eigentijdse reclame-uitingen is hun werk tegelijkertijd een aanklacht tegen de na-oorlogse consumptiemaatschappij en het maatschappelijke doodzwijgen van het verleden.

Geestverwantschap

Boris Lurie is in 1924 geboren in Leningrad (St. Petersburg) maar groeide op in Riga, Letland. Tijdens WOII werd een deel van zijn familie vermoord door de Nazi's. En zijn vader en hij kwamen terecht in werk- en concentratiekampen. Na de bevrijding verhuisde hij naar New York en begon kunst te maken. Lurie's werk getuigt van afkeer van een mensheid die bewees in staat te zijn miljoenen te vermoorden. Met zijn confronterend oeuvre beschuldigt hij de samenleving ervan geen rekenschap af te willen leggen over deze misdaden. Wolf Vostell, geboren in Leverkusen in 1932, vluchtte in de oorlog met zijn familie naar Tsjechië. Als ze na het einde van de oorlog terugkeren naar Duitsland, start hij met het maken van kunst. Zijn werk is zeer politiek. Niet alleen WOII maar ook de oorlogen in Korea en Vietnam spelen een belangrijke rol in zijn werk. [caption id="attachment_3970" align="aligncenter" width="487"]Boris Lurie & Wolf Vostell tentoonstelling Koblenz Wolf Vostell: „Mad Special & 2 TV“, 1962, collage op doek, 190,2 x 145 cm, schenking van Sammlung Ludwig, Aachen, Ludwig Museum Koblenz, Inv. Nr. LM 1992/61. © Ludwig Museum Koblenz, VG Bild-Kunst Bonn 2022[/caption] Beide kunstenaars hadden niet alleen een gemeenschappelijk thema, maar namen in de loop van de jaren vijftig onafhankelijk van elkaar hun toevlucht tot de collage- en montagetechnieken van de vroege avant-garde. Vostell wordt beschouwd als één van de early adopters van video- en installatiekunst en als pionier van Happenings en Fluxus. Lurie was voorstander van sociaal en politiek geëngageerde kunst en zette zich sterk af tegen de kunsthandel. Hoewel hij leefde als een arme kunstenaar, vergaarde hij een vermogen met zogenaamde penny stocks en onroerend goed. In 2009 stichtte hij daarmee de Boris Lurie Art Foundation. Deze tentoonstelling over Boris Lurie & Wolf Vostell is, behalve in het Ludwig Museum, tot 22 mei ook te zien in Kunstmuseum Den Haag onder de titel Kunst na Auschwitz en van juli tm oktober in Kunsthaus Dahlem in Berlijn.

Guido Reni – de goddelijke

woensdag 23 november 2022 - zondag 5 maart 2023
Guido Reni - de hemelvaart van Maria, ca. 1596 – 1597. Olieverf op koper, 58,0 x 44,4 cm. Verworven 2014. Tentoonstelling Städel Museum, Frankfurt am Main

Verkeerd begrepen, genegeerd, vergeten - in een grootschalige tentoonstelling in de winter van 2022/23 herontdekt het Städel Museum de voormalige sterschilder van de Italiaanse barok: Guido Reni (1575-1642). Veracht in de negentiende eeuw vanwege de esthetische voorkeuren van die tijd. En later verbannen naar de zijlijn door de eenzijdige concentratie op zijn rivaal Caravaggio. Maar in zijn eigen tijd was Guido Reni één van Europa's meest succesvolle schilders. Hij was enorm gewild bij prominente beschermheren als de Borghese paus Paulus V, de hertog van Mantua en de koningin van Engeland.

Nieuw onderzoek

Recent onderzoek biedt nieuwe inzichten in zijn artistieke activiteiten in Bologna en Rome. Maar ook in zijn dubbelzinnige persoonlijkheid. Guido Reni was zowel diep religieus als bijgelovig, en zowel enorm succesvol als hopeloos gokverslaafd. Of zijn onderwerp nu de christelijke hemel of de wereld van de klassieke mythologie was, Guido Reni was ongeëvenaard in zijn vermogen om de schoonheid van het goddelijke in de schilderkunst te vertalen. In samenwerking met het Museo Nacional del Prado in Madrid brengt het Städel Museum zijn fascinerende schilderijen, tekeningen en etsen samen in een tentoonstelling. Te zien zijn bruiklenen uit bekende collecties zoals de Pinacoteca Nazionale in Bologna, de Uffizi in Florence, het J. Paul Getty Museum en het LACMA in Los Angeles. Bovendien presenteert de tentoonstelling verschillende recent ontdekte werken van Reni.

Populariteit gemeten

Volgens de data-vergelijkingswebsite pantheon.world is de populariteit van Guido Reni iets afgenomen sinds vorig jaar. Onder de schilders op Wikipedia staat hij nu op plaats 104 - was 100. Daarmee staat hij boven Franz Marc en onder Simone Martini. Wie weet zorgt deze tentoonstelling voor een populariteitsboost.

Niki de Saint Phalle

vrijdag 3 februari 2023 - zondag 21 mei 2023
Niki de Saint Phalle Schirn Kunsthalle Frankfurt

Niki de Saint Phalle (1930 - 2002) is één van de bekendste kunstenaars van haar generatie. Deze visionaire buitenstaander ontwikkelde een onmiskenbare vormentaal en creëerde een werk dat even onconventioneel als veelzijdig was. De Nana's, haar kleurrijke vrouwenfiguren, vestigden haar internationale succes en zijn nog steeds haar handelsmerk. Maar het artistieke spectrum van de autodidact is veel breder. En haar werk is subversiever en maatschappijkritischer dan de meeste mensen denken.

Pittige jeugdervaringen

Niki de Saint Phalle verwierf wereldwijde bekendheid met haar Nana's, die een voorbeeld zijn van de schijnbaar zorgeloze opgewektheid die typisch wordt geassocieerd met de kunstenaar. Toch is er veel meer voor haar dan dat. Als elfjarig meisje raakte ze getraumatiseerd nadat ze was misbruikt door haar vader. Haar moeder sloeg de kinderen en Niki sprak als volwassene over deze tijd als l'enfèr (de hel). Bovendien maakte haar opstandige karakter het leven bepaald niet makkelijker maar uiteindelijk ontpopte ze zich tot feminist, activist en self-made kunstenaar. In al haar werk, niet in de laatste plaats in haar Nana's, speelt maatschappijkritiek een grote rol. [caption id="attachment_4215" align="alignnone" width="1080"]Niki de Saint Phalle - Nana fontijn in de Tarot Tuin in Toscane Niki de Saint Phalle - Nana fontijn in de Tarot Tuin in Toscane - via Pixabay[/caption]

Een overzichtstentoonstelling

Dit overzicht van ca. 100 werken tonen het uitzonderlijke oeuvre van Niki de Saint Phalle. Niet alleen de bekende Nana's, de Tarot Garden en grote, late sculpturen maar ook haar vroege assemblages, haar legendarische 'Shooting Paintings' en grafische werken. Deze tentoonstelling is vanaf september 2022 tot begin januari ook te zien in het Kunsthaus Zürich.

Hugo van der Goes

vrijdag 31 maart 2023 - zondag 16 juli 2023
Hugo van der Goes tentoonstelling Berlijn 2023

Hugo van der Goes (ca. 1440-1482) was de belangrijkste Vlaamse kunstenaar uit de tweede helft van de 15e eeuw. Actief in Gent en Brussel behoorde hij tot de nieuwe generatie Vlaamse Primitieven die de pioniers Jan van Eyck en Rogier van der Weyden opvolgde. Zijn werken werden zeer bewonderd door tijdgenoten en vele malen gekopieerd tot in de 17e eeuw. Zelfs Albrecht Dürer noemde hem, zoals heel weinig andere kunstenaars, een 'grote meester'. De Gemäldegalerie presenteert in 2022 deze speciale tentoonstelling over Hugo van der Goes.

Monumentale altaarstukken

Bijna alle belangrijke Nederlandse en Vlaamse schilders van de 15e en 16e eeuw hebben de afgelopen decennia hun eigen tentoonstelling gehad maar Hugo van der Goes niet. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de zeldzaamheid van zijn werken en het vaak grote formaat. Twee van deze enorme werken bevinden zich in de Gemäldegalerie. Daarom leent deze collectie zich als geen ander voor een monografische tentoonstelling. De twee monumentale Berlijnse altaarstukken, het Monforteretabel (rond 1470) en de Geboorte van Christus (rond 1480), staan ​​centraal in de presentatie. Beide werken zijn in de afgelopen twaalf jaar uitgebreid gerestaureerd.

Voor het eerst samen

Verder zijn tal van belangrijke bruiklenen uit Europese en Amerikaanse collecties te zien. Behalve schilderijen zullen ook een aantal tekeningen tentoongesteld worden. Dit is een unieke kans is om de veel van het werk van de meester te vergelijken.

Verloren werken

Verloren originele composities van de meester zijn soms nog uit kopieën bekend. Dit geldt bijvoorbeeld voor de verloren vleugels van het Berlijnse Monforteretabel of de vaak herhaalde afbeeldingen van een Aanbidding der Wijzen en een Bewening van Christus, waarvan meer dan 100 exemplaren bewaard zijn gebleven.

Van der Goes' navolgers

Een laatste deel van de tentoonstelling is gewijd aan de directe opvolging van de schilder. Het presenteert een aantal opmerkelijke werken die duidelijk zijn beïnvloed door de stijl van Hugo van der Goes. Hugo van der Goes was een van de belangrijkste Europese kunstenaars van de vroegmoderne tijd. De tentoonstelling zal veel van zijn werken voor het eerst samenbrengen en zo een indrukwekkende kijkervaring worden.

Werbung für Ihre Ausstellungen?

Möchten Sie auch Ihr Museum und Ihre Ausstellungen in den Niederlanden bewerben? Das Ausstellungsportal tentoonstellingen-duitsland.nl wurde speziell für deutsche Museen entwickelt, die gerne mehr niederländische Besucher begrüßen würden.

Wir beraten Sie gerne. Nehmen Sie Kontakt mit uns auf →

Abonneer je op de nieuwsbrief









Artikelen

  • documenta 15
  • Gerhard Richter – 90 jaar creativiteit en drive

Contact

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter


    Wij gaan zorgvuldig met jouw persoonsgegevens om. Lees onze Privacyverklaring

    Copyright © 2022 · Contact - Colofon / Impressum - Disclaimer - Privacyverklaring - Werbung

    Deze website gebruikt cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken. We gaan ervan uit dat je dit toestaat, maar je kunt deze instelling aanpassen als je dat wilt. Instellingen wijzigenACCEPTEER
    Privacy & cookiebeleid

    Cookies op tentoonstellingen-duitsland.nl

    Deze website gebruikt noodzakelijke cookies om goed en veilig te kunnen functioneren. Daarnaast gebruiken we niet-noodzakelijke cookies van bijvoorbeeld Google Analytics om het bezoek aan de website te kunnen analyseren. De gegevens zijn geanonimiseerd en zijn dus nooit te herleiden op een persoon. Voor deze cookies vragen we uw toestemming. Wanneer u deze toestemming weigert, worden ze niet in uw browser opgeslagen.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Noodzakelijke cookies zorgen ervoor dat de website goed en veilig functioneert. Dit soort cookies slaan geen enkele vorm van persoonsgegevens op.
    Non-necessary
    Niet-noodzakelijke cookies zijn bijvoorbeeld voor het verzamelen van anonieme statistieken. Met behulp van deze statistieken kunnen we de website nog beter vindbaar maken en dus nog beter informatie geven over culturele activiteiten in Duitsland.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN