De video’s en multimedia installaties van Hito Steyerl beginnen vaak als kleurige, humoristische fantasiebeelden. Maar ze die eindigen meestal in de harde werkelijkheid. De stortvloed van visuele informatie zit vol gadgets zoals memes, pop-up schermen en jingles. Nieuwe en oude technieken worden ingezet in de creatie van deze meerlagige kunstwerken.
Essays en video
De video’s zijn nauw verbonden met Steyerls essays en andere publicaties die vooral te vinden zijn op het online publicatie platform voor hedendaagse kunst en cultuur: E-flux. Eén van haar meest aangehaalde artikelen is Duty-Free Art. Dit essay gaat over de vrijhavens in bijvoorbeeld Genève, Singapore en Luxemburg waar kunstwerken van wereldformaat zijn opgeslagen om uit handen te blijven van de belastingdienst. Bovendien zijn ze daardoor ook niet toegankelijk voor het publiek wat misschien nog wel een grotere misstand is.
Deze tentoonstelling in het K21 Ständehaus in Düsseldorf toont een overzicht van haar werk: vanaf de eerste transformaties van het begrip documentaire tot haar meer recente aanklachten tegen de misstanden in de kunstwereld. “Hito Steyerl” is een samenwerking tussen het K21 Ständehaus en het Centre Pompidou in Parijs. Na sluiting in Düsseldorf, verhuist de tentoonstelling naar Parijs.
Hito Steyerl
Hito Steyerl is in 1966 geboren in München en woont in Berlijn. Daar is ze behalve kunstenaar ook docent experimentele film en video aan de Berlijnse Universiteit voor de Kunsten. Steyerl is één van de meest intrigerende artistieke persoonlijkheden van de afgelopen 15 jaar. In 2017 werd ze zelfs uitgeroepen tot de meest invloedrijke persoon in de kunst (ArtReview top 100). Het hoofdthema in haar werk is de invloed van het internet en de digitalisering op ons dagelijks leven. Haar boodschappen zijn kritisch en ze beweegt zich op het snijvlak van politiek, macht, kapitaal en media. Opmerkelijk is dat ze zonder gêne de wereld, waarin ze zichzelf begeeft, bekritiseert.
“Om veel wetenschappelijke teksten kort samen te vatten: hedendaagse kunst wordt mogelijk gemaakt door neoliberaal kapitaal plus het internet, biënnales, kunstbeurzen, parallelle pop-up geschiedenissen, groeiende inkomensongelijkheid. Laten we aan deze lijst asymmetrische oorlogvoering toevoegen – als een van de oorzaken van de grote herverdeling van welvaart – speculaties op de huizenmarkt, belastingontduiking, het witwassen van geld en gedereguleerde financiële markten.” Bron: De Groene Amsterdammer.
Adres en route
Openingstijden
maandag | gesloten |
dinsdag | 10:00 – 18:00 |
woensdag | 10:00 – 18:00 |
donderdag | 10:00 – 18:00 |
vrijdag | 10:00 – 18:00 |
zaterdag | 11:00 – 18:00 |
zondag | 11:00 – 18:00 |
1ste woensdag van de maand | 16:00 – 22:00 |
Entreeprijs
Tentoonstelling plus vaste collectie:
Regulier tarief € 12,- / met korting* € 10,- / kinderen vanaf 6 jaar € 2,50 / kinderen tm 5 jaar gratis
Kombi-ticket K20 & K21:
Regulier tarief € 18,- / met korting* € 14,- / kinderen vanaf 6 jaar € 4 / kinderen tm 5 jaar gratis -> dit ticket is 2 maanden geldig dus je kunt je bezoek over meerdere dagen uitspreiden.
Wijzigingen onder voorbehoud: kijk op de website van de Kunstsammlung NRW voor de meest actuele informatie over openingstijden en/of entreeprijzen.
Vervoer en verblijf
Zin gekregen om naar Düsseldorf te gaan? Boek een fijne accommodatie op booking.com.
Bijvoorbeeld het stijlvolle 21st Appartement:
- 300 meter van K21 Ständehaus
- beoordeeld met een dikke 9
- gratis WIFI
- gratis gebruik van fietsen
- balkon
En je treinreis naar Düsseldorf boek je natuurlijk bij NS International. Je reist voor slechts €19 van Amsterdam naar hartje Düsseldorf in iets meer dan 2 uur. Dus reden genoeg om de auto thuis te laten. Maar boek op tijd want hoe korter voor vertrek, hoe duurder de tickets.