Große Kunstschau historische bouw – Zomeravond
Heinrich Vogeler kwam in 1894 op uitnodiging van zijn medestudent Fritz Overbeck naar Worpswede en is één van de medeoprichters van de kunstenaarskolonie. Hier ontmoette hij Martha Schröder, zijn toekomstige echtgenote, en leerde ook de kunstenaars Fritz Mackensen, Otto Modersohn, Carl Vinnen en Hans am Ende kennen. Hij besluit te blijven. In hetzelfde jaar richtten de schilders de kunstenaarsvereniging Worpswede op en boekten groot succes.
Heinrich Vogeler en zijn utopie
In het historische deel van de Große Kunstschau komen de artistieke en menselijke relaties tussen Vogeler en zijn schilderscollega’s uit Worpswede tot leven. Uitgangspunt is Vogelers beroemde monumentale schilderij Zomeravond. Het isolement van de afgebeelde vrienden toont het schilderij het uiteenvallen van de eens zo hechte gemeenschap. Vogeler geeft hier de eerste aanwijzingen voor het mislukken van de droom van een gelukkig leven op zijn Barkenhoff-eiland.

Heinrich Vogeler, Sommerabend (Het concert), 1905 olieverf op doek 175 x 310 cm Bondsrepubliek Duitsland / Land Niedersachsen / Landkreis Osterholz Foto: Barkenhoff-Stiftung Worpswede
De architectuur van Bernhard Hoetger
Dit jubileumjaar biedt de zeldzame kans om de expressionistische architectuur van Bernhard Hoetger in de voormalige verkoopruimte van de Große Kunstschau te zien. Deze oorspronkelijke ingang van de Große Kunstschau is ontworpen en gebouwd door Hoetger in 1927. Het is een belangrijk onderdeel van een uniek ensemble van gebouwen uit de jaren 1920. Hieronder vallen ook het logement en Kaffee Worpswede, dat momenteel wordt gerenoveerd. Voor de tentoonstelling ontwikkelde kunstenaar Jost Wischnewski het videowerk Focus V, waarin hij ingaat op Vogelers maatschappelijke en politieke werk en de wendingen in het leven van de kunstenaar.
Große Kunstschau nieuwbouw – Het aanbreken van een nieuwe tijd?
De tentoonstelling in de Große Kunstschau is direct gerelateerd aan die in de Barkenhoff. Vogelers verwijzing naar het heden staat hier centraal. Wat heeft Vogeler ons vandaag te vertellen? Hoe kunnen kunst en cultuur stelling nemen tegenover de huidige ecologische, sociale en technologische uitdagingen en die in de nabije toekomst te verwachten zijn en een relevante bijdrage leveren aan de maatschappelijke vraagstukken die ons bezighouden? Staan we, net als Vogeler in zijn eigen beleving 100 jaar geleden, aan het begin van een nieuw tijdperk?
19 hedendaagse kunstenaars over het heden
In het nieuwe deel van de Große Kunstschau bevragen 19 kunstenaars het heden vanuit heel verschillende perspectieven. Heeft homo sapiens nog een overlevingskans? Zijn er nog utopieën? Wat betekent vrijheid tegenwoordig? Hoe zit het met de menselijke waardigheid? Hoe kunnen we klimaatverandering tegengaan? En boven alles is de centrale vraag die ons allemaal beweegt: willen we zo leven? Hoe willen we leven? Door deze visualisatie van Vogeler kan het kunstenaarsdorp Worpswede opnieuw worden ervaren als een plek waar traditie en heden, kunstgeschiedenis en actuele artistieke creatie elkaar vruchtbaar raken en stimuleren.
Gebaseerd op Heinrich Vogeler’s schilderij Anbruch einer neuen Zeit uit 1919 ontwikkelt zich in de nieuwbouw van de Große Kunstschau een intensieve dialoog tussen werken die bovengenoemde vragen vanuit heel verschillende perspectieven belichten. De deelnemende kunstenaars zijn onder meer: Anna Artaker en Meike S. Gleim, Florian Aschka en Larissa Kopp, Thomas Behling, Sylvie Boisseau en Frank Westermeyer, Alessandro Cemolin, Clément Cogitore, Sokari Douglas Camp, Maarten Vanden Eynde, Julia Faber en Kristian door Hornsleth.
Jubileumjaar Heinrich Vogeler
Ter gelegenheid van Vogelers 150ste geboortedag volgen de vier Worpswede-musea de ontwikkeling van een gevierde Jugendstil-kunstenaar tot een visionaire pleitbezorger van sociale verandering. Deze tentoonstelling is dus één van de vier tentoonstellingen die tot 6 november 2022 in Worpswede te zien zijn. De andere tentoonstellingen zijn:
- Werden in de Barkenhoff
- Das Leben gestalten in het Haus im Schluh
- Kunst für alle in de Worpsweder Kunsthalle
Kijk voor meer informatie over de andere activiteiten rondom deze tentoonstelling op https://vogeler22.de/
Adres en route
Openingstijden
Van 28 maart tm 6 november 2022 | |
maandag | 10:00 – 18:00 |
dinsdag | 10:00 – 18:00 |
woensdag | 10:00 – 18:00 |
donderdag | 10:00 – 20:00 |
vrijdag | 10:00 – 18:00 |
zaterdag | 10:00 – 18:00 |
zondag | 10:00 – 18:00 |
Entreeprijs
Regulier tarief € 8,- / met korting* € 5,- / tm 18 jaar gratis
Als je van plan bent alle 4 musea in Worpswede te bezoeken, koop dan een passe partout voor € 19. Deze is te koop in de musea en bij het VVV.
Wijzigingen onder voorbehoud: kijk op de website van het museum voor de meest actuele informatie over openingstijden en/of entreeprijzen.
Extra info
Toelichting extra info
Kijk voor rondleidingen en fietstochten op de speciale Worpsweder gidsen website.
Aanbevolen literatuur
- Werden – gebaseerd op de gefragmenteerde autobiografie bij Libris
- An den Frühling – herdruk van de 10 etsen uit 1899 met een essay van Rainer Marie Rilke bij Libris
- Auf den Spuren von Heinrich Vogeler – door de Bremense auteur Siegfried Bresler bij Libris
Vervoer en verblijf
Worpswede ligt zo’n 215 km ten oosten van Groningen. De afstand vanaf Utrecht is ongeveer 380 km.
- Vanuit Utrecht reis je naar Duisburg en daar stap je over naar Bremen. De reistijd is ongeveer 4½ uur en een enkeltje kost tussen €40 en €50. Kijk voor de dienstregeling en het kopen van tickets op NS International.Van Bremen naar Worpswede reis je ongeveer een uur met bus of trein/bus.
- Je kunt natuurlijk ook met de auto. Als je van plan bent om ook Bremen te bezoeken, vergeet dan niet een milieusticker te bestellen. Op www.milieustickervoorduitsland.nl lees je alles wat je moet weten over de milieusticker en Umweltzone Bremen. Bovendien kun je daar ook een milieusticker bestellen.
Je kunt bijvoorbeeld logeren bij Hotel Buchenhof. De Jugendstil villa werd in 1998 gerenoveerd maar er is zoveel mogelijk van de oude sfeer behouden.