Chen Zhiguang (geboren in 1963 in Xiamen, China) is één van de bekendste beeldhouwers en installatiekunstenaars in China. Zijn werk gaat over mieren en oude bomen, beide belangrijke thema’s in de traditionele Chinese filosofie. Maar bij nadere beschouwing zien we dat Chen Zhiguang een parabel creëert voor het leven in de Chinese staat.
Opleiding en werk
Hij studeerde in 1988 af aan het Fine Arts Institute van de Fujian University. Hij is lid van het Permanente Comité van het Chinese beeldhouwgenootschap en de Central Academy of Fine Arts van de City of Design School in Beijing. Verder is hij gasthoogleraar aan de School voor Moderne Kunst van de Tianjin Academie voor Schone Kunsten. Sinds 2006 heeft hij deelgenomen aan internationale tentoonstellingen in de VS, Frankrijk, Duitsland en Zweden. De kunstenaar woont en werkt in Beijing en Fuzhou in de provincie Fujian, dat in 2022 zijn 33e samenwerkingsjubileum met Rijnland-Palts viert.
De collectieve gemeenschap vs het individu
Chen Zhiguang laat zijn mierensculpturen hele kamers in beslag nemen. Schijnbaar in een oneindige stroom en constant in beweging kruipen ze over elk obstakel heen. Als mierenhopen hebben ze een dreigend, bijna nachtmerrieachtig effect op de kijker. De kunstenaar laat zijn mieren verschijnen in verschillende maten en contexten. Soms klein in roestvrij staal, soms iriserend gekleurd en soms oversized. Ook hier variërend tussen gepolijst roestvrij staal of brons.
Hier staan zijn mieren symbolisch en letterlijk voor de kracht van de gemeenschap. Want die kan alleen ontstaan omdat het individu zelf nauwelijks een rol speelt. Voor Chen Zhiguang zijn de mieren een metafoor voor een samenleving waarin alles wordt gedaan om de gemeenschap in stand te houden. Daarom is die belangrijker dan het individu, dat door zijn te grote omvang grotesk en onnatuurlijk lijkt. Vanuit sociologisch oogpunt biedt Chen Zhiguang aanleiding om na te denken over het idee van een collectieve gemeenschap, die net als mierenkolonies is gebaseerd op sociale hiërarchieën en precieze communicatiecodes.
De literaire tuin

CHEN ZHIGUANG, Bomen uit de serie „Boomschaduw“, 2017-2020, Ludwig Museum Koblenz 2022 © Chen Zhiguang ©Ludwig Museum Koblenz 2022
De afbeeldingen van knoestige, oude boomstammen, die in het werk van Chen Zhiguang zijn geformuleerd als schilderijen, aquarellen en sculpturen, symboliseren ook de verbinding met de natuur, vooral met het idee van literaire tuinen, dat in de traditionele Chinese cultuur bijzonder hoog in het vaandel staat. Boomstammen, stengels en wortelstelsels tonen zichzelf als het energiecentrum van evolutie.
De tentoonstelling in het Ludwig Museum in Koblenz is bedoeld als een artistieke dialoog met de partnerprovincie Fujian. Het is een voortzetting van een lange reeks Chinese initiatieven die sinds 2000 in het Ludwig Museum zijn getoond. De tentoonstelling komt tot stand in nauwe samenwerking met de kunstenaar en met de steun van de Kunstraum Villa Friede in Bonn.
Adres en route
Openingstijden
maandag | gesloten |
dinsdag | 10:30 – 17:00 |
woensdag | 10:30 – 17:00 |
donderdag | 10:30 – 17:00 |
vrijdag | 10:30 – 17:00 |
zaterdag | 10:30 – 17:00 |
zondag | 11:00 – 18:00 |
Gesloten: Goede Vrijdag, 24, 25 en 31 december, 1 januari |
Entreeprijs
Regulier tarief € 6,- / met korting* € 4,- / jongeren 13 tm 18 jaar € 4,- / kinderen tot 12 jaar gratis / gezinskaart € 10,-
Wijzigingen onder voorbehoud: kijk op de website van het museum voor de meest actuele informatie over openingstijden en/of entreeprijzen.
Vervoer en verblijf
Ook zin gekregen om naar Koblenz te gaan? Kijk voor hotels bij onze partner booking.com. Voor treinreizen naar Koblenz bent u bij NS International aan het juiste adres.